1.Iganenud projekteerimisnormid, tehnoloogiad. Tuleks algusest lõpuni üle vaadata, muuta - tee ehitamine läheb kallimaks.
2.Rahastamine, lonkab kahte jalga - jälle raha.
3.Väga tähtis! Hooldus - samamoodi lonkab kahte jalga, jälle raha vaja juurde.
Tee on täpselt samasugune asi nagu auto, maja või arvuti, ta vajab pidevat hooldust ja esimese probleemi tekkimisel tuleb tegeleda selle lahendamisega, kui ei tegele, siis kasvab defekti suurus (ja likvideerimise maksumus) ajas eksponentsiaalselt (sellepärast ei saa ka mingit 10a garantiid anda, ehitaja ei saa vastutada tee omaniku tegematajätmise eest, muidugi võib siin arendada public private partnership projetke, aga seegi on omaette teema). Hea näide (
http://www.tartupostimees.ee/690626/kro ... iirtempos/) Tartust, silla deformatsioonivuuk laseb vett läbi. Linnal ei ole raha seda remontida. 10-15a pärast aga hakkab riigilt raha paluma kuna sild on nii ära lagunenud, et vajab korralikku kapremonti, selle asemel, et praegu lasta deformatsioonivuuk korda teha. Samamoodi on ka teedega, iga väiksem defekt lastakse selliseks, et enam pole võimalik seda edasi lükata, nüüd on aga algse defekti likvideerimise maksumusega kasvanud vajaminev raha hulk kolme, viie või enama kordseks.
See sama veetrassi näide. Vajub ära, kuna ei ole korralikult tihendatud (korraga kogu kaevik täis valatud ja pool päeva vibraga peal põristatud, reaalselt tuleks tihendada 20, max 30cm kihtide paksuselt). Tihendatud ei ole korralikult sellepärast, et see maksab. Iga ettevõtte eesmärk on teenida kasumit, kasumit ei teeni, kui tööd ei saa (samas töö saamine ei võrdu kasumiga), tööd ei saa kui eelarvet võimalikult väikeseks ei modifitseeri.
Nüüd hakkab aga vana ja uue asfalti serva vahelt vesi alumistesse kihtidesse pääsema (see vesi, mis ei pääse tee defektide ja lumevallide tõttu teelt ära voolama). See omakorda vähendab kevadel tee kandevõimet (mine hüppa suvel rannas veepiiril liiva sees). Nüüd hakkab sealt liite kohast aga auk/võrkpragu tekkima jne. Kui selle irvitava liitekohaga tegeleda õigeaegselt, lükkaks see edasi tee lagunemist - hooldus.
Probleem ei ole väheses graniidis või ehitaja ja ülevaataja laiskuses, vaid kogu süsteemis/rahas, kus kõik on sõltuv üksteisest ja seotud omavahel. Kui hakata selle teema üle filosofeerima, siis jõuab lõpuks kindlasti ka haldusreformini välja.
-edit-
Lihtsalt täpsustan üle, et ma olen kahtlemata selle poolt, et teed oleksid ilusad siledad ja sirged, kuid kuidas seda saavutada nii, et kõik rahul oleksid, mina ei tea. Lihtne see kindlasti ei ole.