Tsiteeri:
Leedu autovaraste tabamiseks korraldatud kriminaalpolitsei suur ühendoperatsioon Eestis tipnes ööl vastu esmaspäeva Pärnumaal eriüksuse K varitsusega, kus metsa joosta üritanud arvatav kurjategija lõpuks teenistuskoeralt pureda sai.
Põhja, Lääne ja Lõuna prefektuuri kriminaalpolitseis oli pühapäeva õhtu ebaharilikult vilgas. Laekunud oli info, et Eestis võivad liikvel olla Leedu professionaalsed kurjategijad, keda oli alust seostada kümme kuud tagasi Eestis alanud uuemate BMWde sarivargustega.
Et sedasorti profivargad liiguvad tööd tehes Eestis ringi otsekui kummitused, vältides suuremaid maanteid ja asustust, ning nende käikude tehnoloogiline jälgimine on keeruline, pidid kolme prefektuuri jälitusametnikud ajaga võidu joostes kaardistama autovaraste võimalikud Eestist lahkumise marsruudid.
Samal õhtul seati nendele maanteedele varitsused. Eeldatavalt ohtlike kurjategijate tabamisel pidid põhiraskust kandma politsei eriüksus K ja kiirreageerijad. Umbes 15 tundi pärast operatsiooni algust, ööl vastu esmaspäeva sai politseile lõpuks selgeks, kus neid huvitavaid autovargaid oodata tasub. «Me otsisime sõna otseses mõttes heinakuhjast nõela ja leidsime selle lõpuks üles,» ütles Põhja prefektuuri kriminaaljälituse politseikapten Viktor Brujev.
Saateauto liikus ees
Nimelt oli paarkümmend minutit varem Pärnust varastatud valge BMW X5, mida juhtinud Gediminas (38) keeras Ikla piiripunkti vältimiseks Uulu-Valga maanteele. Sellel teel tuligi politseil vargad kinni võtta.
Olukorra muutis mõnevõrra keerulisemaks fakt, et varastatud BMW ees, umbes viieminutise ajavaruga sõitis Gediminase saateauto. Selle roolis olnud Kestutis (38) pidi kaaslast eesootavast politseipatrullist või teetõkkest hoiatama. «Seetõttu tuli meil need kaks autot pidada kinni üheaegselt,» ütles Brujev.
Ettearvatult kujunes lihtsamaks saateauto peatamine. Selle roolis istunud Kestutis, varem Saksamaal autovarguste eest karistatud Kaunase elanik, tegi pealtnäha süütut nägu. Mõni kilomeeter tagapool arenesid sündmused samal ajal täiesti teistmoodi.
Nagu arvata võis, jättis varastatud auto juht politsei peatumismärguandele reageerimata. Vältimaks maanteel pikka ja liiklejatele ohtlikku tagaajamist, võttis eriüksus esmakordselt oma praktikas kasutusele sellisteks juhtudeks soetatud erivahendi – autode peatamiseks kasutatava võrgu.
Erinevalt üle tee veetavast siilist, mis auto rehvid õhust tühjendab, kerib teele asetatav võrk end temast üle sõitva auto rataste külge, muutes auto edasiliikumise nii hetkega võimatuks. Äsjavarastatud BMW peatamisel osutus sellise võrgu kasutamine sedapuhku ülimalt efektiivseks.
Umbes sajakilomeetrise tunnikiirusega kihutanud BMW saadi võrgu abil pidama juba 15 meetrit hiljem. Normaalsetes sõiduoludes pidureid blokki lüües olnuks pidurdusmaa sellisel kiirusel vähemalt kolm korda pikem.
BMW roolis olnud ja varem kodumaal kriminaalkorras karistatud Gediminas oli seega õnnega koos, et tal turvavöö ikka kinni oli. Vastasel korral lõppenuks äkkpeatus mehele ilmselt auto esiaknast väljalendamisega. Nüüd hüppas mees aga rooli tagant välja ja üritas alles autole lähenevate eriüksuslaste eest metsa joosta.
Gediminase põgenemiskatse jäi paraku õige üürikeseks. Mehe peatas politsei teenistuskoer, kelle teravate hammaste tõttu pidi politsei autovarga enne politseisse toimetamist viima sidumisele Pärnu haigla traumapunkti.
Samal ajal võttis politsei ühendust kodus rahulikku und maganud BMW X5 omanikuga, kes keeldus alguses uskumast, et tema auto on varastatud ning mõnikümmend kilomeetrit eemal politseivaritsuses juba ka vargalt tagasi saadud.
Kokku kuus vargust
Põhja ringkonnaprokuratuuri teatel kahtlustatakse tabatud leedukaid kokku kuue BMW varastamises Tallinnast ja Pärnust alates eelmise aasta juunist kuni 2015. aasta märtsini. «Peale selle kontrollitakse kahtlustatavate seotust veel rohkem kui kümne sarnase käekirjaga autovargusega, mis on viimastel aastatel üle Eesti toime pandud,» ütles vanemprokurör Kati Maitse-Pärkna.
Viimane selline sõiduautode vargustele spetsialiseerunud profivaraste jõuk peeti Eestis kinni mitu aastat tagasi ja sellest alates on Leedu päritolu autovargad muutunud oma tegudes ja käimistes äärmiselt konspireerituks.
Kahtlustatavate leedukatega otseselt seostatavad varastatud sõidukid on veidi vanemad mudelid. Nende tootmisaeg jääb ajavahemikku 2007–2011. Nende seas on kolm maasturit BMW X5, üks BMW X6, samuti BMW 525D ja BMW 530D. Autode koguväärtus ületab 150 000 euro piiri.
Kuuest autost kaks jäid leedulastest sõltumatutel asjaoludel Eestist välja viimata. BMW X5 sai politsei kätte kinnipidamisel, viienda seeria sõiduauto BMW leiti veidi aega tagasi seismas aga ühel Harjumaa kõrvalisemal maanteel. Vargaid oli saagiga Eestist lahkumisel tabanud tõeline ebaõnn, kui auto elektroonika üks kaitse läbi põles ja masin enam edasi ei sõitnud.
«Kahtlustatavad sõitsid ringi ja otsisid kallima hinnaklassi BMWsid, autode uste avamiseks ja käivitamiseks kasutati eritehnikat,» selgitas vanemprokurör Maitse-Pärkna.
Sellise eritehnika hind on 5000 eurot ja tõenäoliselt sobib see vaid kuni mõne aasta vanuste BMWde käivitamiseks. Seda arvamust kinnitab ka fakt, et kui samal tänaval seisid täiesti uus või mõne aasta vanune BMW mudel, siis vargad valisid alati vanema versiooni.